مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

رابطه نسبی رسول الله صلی الله علیه و با بعضی از همسرانشان

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، 

 أما بعـد:

از همسران رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم- که با آنان رابطه نسبی و یا خویشاوندی داشت هفت نفر هستند، شش نفر از آنها قریشی هستند که با آنان رابطه قبیله ای و طایفه ای داشت و یکی از آنها بنی اسد است که از طرف مادر وی با وی خویشاوند بود (دختر عمه اش بود) ، آنها عبارتند از:

ماه رجب و رسومات رایج در آن

الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام على نبینا محمد وعلى آله وصحبه أجمعین وبعد :

در این ایام سوالات متعددی در مورد ماه رجب ( روزه و فضیلت آن) می شنویم لذا سعی نمودم که در این مورد برخی از احکام که متعلق به این ماه هستند با طلب یاری از الله متعال بیان نمایم:

• رجب یکی از ماههای حرام است :

الله متعال می فرماید: ( إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلا تَظْلِمُوا فِیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِکِینَ کَافَّةً کَمَا یُقَاتِلُونَکُمْ کَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ) (التوبة:36)

(شماره ماهها در حکم و تقدیر الله  در کتاب آفرینش - از آن روز که آسمانها و زمین را آفریده است - دوازده ماه است که چهار ماه حرام است این آئین راستین و تغییرناپذیر است ، پس در آنها به خویشتن ستم نکنید  با همه مشرکان بجنگید همان گونه که آنان جملگی با شما می جنگند ، و بدانید که الله با پرهیزگاران است .)

ماههای حرام عبارتند از: محرم، رجب، ذوالقعده و ذوالحجة از ابی بکرة –رضی الله عنه- روایت ست که رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

 (الزَّمَانُ قَدِ اسْتَدَارَ کَهَیْئَةِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالأرْضَ، السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا، مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ، ثَلاثَةٌ مُتَوَالِیَاتٌ: ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ، وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِی بَیْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ) متفق علیه.

زمان به صورت اصلی اش مانند روزی که خداوند آسمانها و زمین را خلق کرد، برگشت. سال، دوازده ماه است که چهار ماه آن، از ماههای حرام اند و عبارت اند از ذوالقعده، ذوالحجه و مُحرَّم که پشت سر هم قرار دارند. و دیگری، ماه رجب قبیلة مُضَراست که بین جمادی (الثانی) و شعبان، می باشد .

: این ماهها به ماههای حرام نامگذاری شده اند به چند علت من جمله:

1/  به خاطر تحریم جنگ در آنها  مگر اینکه دشمن آغاز نماید، به همین خاطر رجب به ماه سکوت نیز نامگذاری شده است زیرا در آن فریاد جنگ طلبی و صدای شمشیر و سلاح نیست .

2/ تحریم حرمت شکنی آن، که در آن مهم تر و بزرگتر از دیگر ماههاست .

* دعاء دخول رجب :

از انس روایت است که رسول الله –صل الله علیه و آله و سلم هنگامی که ماه رجب داخل می شد می فرمود: ( اللهم بارک لنا فی رجب وشعبان وبلغنا رمضان ) احمد  و طبرانی و بیهقی روایت نموده اند و حدیث ضعیفی است .

*ذبح نمودن عتیرة فی رجب ( رجبیة )

(قربانی است که در ده روز اول رجب می کشند)

برخی از علماء ذبح نمودن عتیرة در رجب را مستحب می دانند و به حدیث مخنف بن سلیم استدلال می کنند که می گوید: ما همراه رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- در عرفات ایستاده بودیم که ا زوی شنیدم که فرمود: ( یا أیها الناس على کل أهل بیت فی کل عام أضحیة وعتیرة هل تدرون ما العتیرة ؟ هی التی تسمونها الرجبیة ) احمد و ابو داود و نسائی و ترمذی روایت نموده اند و ابو داود گفته است که منسوخ است ، ترمذی گفته است: حدیث حسن غریب است و تنها از طریق حدیث بن عون معروف است. ابن حزم  در محلی و عبدالحق در تهذیب السنن و خطابی در المعالم آن راضعیف دانسته اند و ابن کثیر گفته است: در مورد سندش سخن گفته اند .

(ای مردم بر هر خانواده ای است که در سال قربانی و عتیره نمایند، آیا می دانید که عتیره چیست؟ همانی است که شما رجبیه می نامید) .

جمهور علماء بر این نظرند که این منسوخ است به آنچه که ابوهریره روایت نموده است: رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- فرمود: ( لا فَرَعَ ولا عَتِیرَة ) متفق علیه .

(فرع و عتیره نیست) .

ابو داود می گوید: برخی گفته اند که: فرع: اولین بچه شتر است که در جاهلیت برای بت هایشان می کشتند، سپس گوشت شرا می خوردند و پوست شرا بر درخت می انداختند . و عتیرة حیوانی است که در ده روز اول رجب می کشتند .

البته برخی از علماء می گویند واجب بودن عتیره منسوخ شده است .

عمرة در رجب :

برخی از مسلمین شهر رجب را برای عمره اختصاص می دهند با گمان اینکه دارای فضیلت و اجر بیشتری است . اما درست این است که رجب همانند بقیه ماههاست که مخصوص عمره نیستند و. فضیلت در ادای عمره تنها در رمضان و یا در ماههای حج برای متمتع است. از رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- ثابت نیست که در رجب عمره کرده باشد چنانکه بخاری در صحیحش ذکر می کند که ام المومنین عایشه – رضی الله عنها- این امر را انکار می نماید .

بدعتهای ماه رجب :

از جمله عباداتی که مردم در ماه رجب ساخته اند عبارتند از:

أولا : نماز رغائب: دوازده رکعتا ست که بعد ازن ماز مغرب در اولین جمعه خوانده می شود و دو رکعتی است، در هر رکعت سه بر سوره قدر و دوازده بار سوره اخلاص را می خوانند، بعد از پایان نماز هفتاد بار بر پیامبر درود می فرستند و سپس هر دعایی که بخواهند می کنند .

بدون شک این نماز بدعتی زشت و قبیح است که حدیث آن موضوع و خودساختگی است که ابن جوزی در موضوعات آن را ذکر می کند، نووی می گوید: علماء بر تحریم این نماز احتجاج نموده اند که به نام نماز رغائب مشهور است الله سازنده آن را بکشد که بدعتی زشت پدید آورده که سبب گمراهی و جهالت است و در آن منکرات ظاهری است و جماعتی از علماء در مورد زشتی، گمراهی و بدعت بودن آن و دلایل باطل و زشت بودن و اینکه انجام دهنده آن گمراه است تصنیفاتی نوشته اند .( شرح مسلم، نیل الأوطار، الادب فی رجب)

خطابی می گوید: حدیث نماز رغائب مجموعه از دروغ و فتراست که کم نیستند .( الباعث لابی شامة) و حافظ ابن رجب در لطائف المعارف می گوید: اما نماز در رجب نماز مخصوصی نیست که حدیثی آن را خاص نماید و احادیثی که در فضیلت نماز رغائب در جمعه اول رجب آمده دروغ و باطل است و این نماز در نزد جمهور علماء بدعت به شمار می رود... این امر بعد از سالچهارصد ظاهر شده لذا افراد پیشین آن را نمی شناختند و در مورد آن سخنی نگفته اند .

ثانیا : نماز نیمه رجب :

این هم از احادیث ساختگی است که ابن جوزی در کتاب الموضوعات آنها را بیان نموده است .

ثالثا : نماز شب معراج : نماز است که در بیست و هفتم رجب می خوانند و به نماز شب معراج نامگذاری شده که بدعتی زشت است که هیچ دلیلی از قرآن و سنت صحیحه ندارد .

ادعای کسانی که می گویند معراج رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- در رجب بوده بر هیچ اصلی استوار نیست و این در حالی است که ابو شامة  می گوید: برخی از قصه گویان ذکر کرده اند که إسراء در رجب بوده است و این سخن نزد اهل تحقیق یت دروغ است . ( الباعث / مواهب الجلیل)

أبو إسحاق إبراهیم حربی می گوید "  رسول الله – صلی الله علیه و آله و سلم-  در شب بیست و هفتم ماه ربیع الاول  به إسراء برده شد ( الباعث / شرح مسلم للنووی / تبیین العجب / مواهب الجلیل ) .

کسانی که نماز می خوانند به حدیثی که از رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- روایت شده استناد می کنند:

 ( فی رجب لیلة کُتب للعامل فیها حسنات مائة سنة وذلک لثلاث بقین من رجب ..)

(در رجب شبی است که برای انجام دهنده آن نیکی صد سال نوشته می شود و آن سه شب باقی مانده از رجب است)

 بیهقی در الشعب روایت کرده است و آن را ضعیف دانسته چنانکه ابن حجر در کتاب تبیین العجب  و قاری در الادب فی رجب آن را نیز ضعیف دانسته اند .

ساختگیبودن این حدث واضح است، علماء بر این امر اتفاق نظر دارند که افضل ترین شب در طول سال شب قدر است و این خبر مخالف این حدیث است .

من جمله بدعتهای این شب: دور هم جمع شدن و غذا درست کردن است ، ملا علی قاری می گوید: بدون شک این بدعت  و کاری زشت است زیرا در آن سراف اموال و شباهت با آتش پرستان در ظاهر نمودن احوالشان است .(الادب فی رجب)

* روزه رجب

رججب مانند دیگر ماهها تشویقی بر روزه آن نیامده است بلکه مانند دیگر ماهها  مشروع است که روزهای دوشنبه و پنج شنبه و ایام بیض روزه بگیرد برای کسی که عادت دارد در ماههای دیگر این ایام را روزه بگیرد اما برای کسی که تنها رجب را روزه بگیرد جایز نیست .

اما آنچه که سخنرانان و داستان سرایان در تشویق روزه رجب می گویند مانند حدیث: (إن فی الجنة نهرا یقال له رجب ، ماؤه أشد بیاضا من اللبن وأحلى من العسل ، من صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک  النهر) حدیثی ساختگی و موضوع است که  ابن الجوزی در الواهیات آورده و ذهبی گفته است که باطل است .(المیزان)

(همانا در بهشت نهری است که بدان رجب گفته می شود، آبش از شیر هم سفیدتر و از عسل خوشمزه تر است، هرکس روز از (ماه) رجب را روزه بگیرد، الله او را از همین نهر می نوشاند)

وحدیث ( رجب شهر عظیم یضاعف الله فیه الحسنات فمن صام یوما من رجب فکأنما صام سنة ومن صام منه سبعة أیام غلقت عنه سبعة أبواب جهنم ومن صام منه ثمانیة أیام فتح له ثمانیة أبواب الجنة ومن صام منه عشر أیام لم یسأل الله إلا أعطاه ومن صام منه خمسة عشر یوما نادى مناد فی السماء قد غفر لک ما مضى فاستأنف العمل ومن زاد زاده الله ) بیهقی در الشعب و طبرانی در الکبیر روایت نموده اند و حافظ ابن حجر آن را من جمله احادیث باطله شمرده است(مواهب الجلیل)  و هیثمی گفته است در سند آن عبدالغفور- یعنی ابن سعید- وجود دارد و او متروک است. (مجمع الزوائد)

(رجب شهری بزرگ است که الله در ن بر نیکی ها می افزاید، پس هرکس یک روز از رجب را روزه گرفت مانند این است که یکسال روزه گرفته است و هرکس هفت روزه روزه گرفت هفت باب جهنم بر وی بسته خواهد شد و هر کس هشت رو ز از آن را روزه بگیرد بر وی هشت دروازه بهشت باز خواهد شد و هرکس که ده روزش را روزه بگیرد از الله طلبی نمی نماید مگر اینکه داده می شود، و هرکس پانزده روز از آن را روزه بگیرد، ندا دهنده ای از آسمان  ندا خواهد کرد: به تحقیق گذشته تو بخشیده شده است ) .

در آخر بحث را با باس خنان دو تن از حافظان، ابن قیم و ابن حجر رحمهما الله تعالی  در خالصه آنچه ذکر کردیم به پایان می رسانم:

ابن قیم در کتاب- المنار المنیف- می گوید: هر حدیثی که در مورد روزه رجب و نماز برخی از شب ها آن دروغ و افتراست .

ابن حجر می گوید: در مورد فضیلت ماه رجب و نه در روزه اش و نه روزه روزهای مشخصی از آن و نه در شب زنده داری مخصوص با این ماه هیچ حدیث صحیحی که قابل استدلال باشد نیامده است .(تبیین العجب)

از الله منان با فضل و کرمش خواستارم که توفیق پیروی از سنت و دوری از بدعت را عطا فرماید بی شک که او بخشنده بزرگوار است .

وصلى الله وسلم على نبینا محمد وعلى آله وصحبه أجمعین

محبوبترین اعمال نزد الله متعال

                                                بسم الله الرحمن الرحیم 

                                             محبوبترین اعمال نزد الله متعال 

الحمد لله وحده ، والصلاة والسلام على مَن لا نبیَّ بعده ، أما بعد :

از جمله محبوبترین اعمال نزد الله متعال:

1-بر راه مستقیم بودن که در آن گذشت و آسان گیری است؛ به خاطر فرموده رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم: ((  دوستدارترین دین ها نزد الله سبحانه و تعالی: دین خالصی است که در آن گذشت و آسانگیری باشد)) [ احمد روایت نموده و البانی آن را حسن دانسته] .

2-  نماز ، نیکی به پدر و مادر و جهاد رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم فرموده: (( دوستدارترین اعمال نزد الله: نماز در وقت آن، سپس نیکی به پدر و مادر سپس جهاد در راه الله است)) [ متفق علیه ] .

3-  ایمان ،رابطه خویشاوندی وامر به معروف و نهی از منکر؛ چنانکه رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم  می فرماید: : (( دوستدارترین کارها نزد الله: ایمان به الله، سپس رابطه خویشاوندی سپس امر به معروف و نهی از منکر است)) [أبو یعلى روایت نموده و البانی آن را حسن دانسته است] .

4-  پایبندی به طاعات : رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم  می فرماید: (( دوستدارترین اعمال نزد الله عملی  است که دوام بیشتری داشته باشد اگر چه اندک باشد)) [ متفق علیه ] .

5- ذکر الله عز وجل ؛  به خاطر فرمودهرسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم : ((  محبوبترین کارها نزد الله این است که در حالی بمیری که زبانت با ذکر الله تر باشد. )) [طبرانی  روایت کرده و البانی حسن قرار داده است] .

6- مسجد ها ؛ رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم  می فرماید: ((  دوست دارترین سرزمین ها نزد الله مساجد هستند و مبغوضترین سرزمین ها نزد الله بازارها می باشند )) [ رواه مسلم ] .

7- سخن حق نزد پادشاه ستمگر ؛ چنانکه رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم  می فرماید: (( محبوبترین جهاد نزد الله کلمه حقی است که به پادشاه ستمگر گفته شود)) [أحمد روایت نموده و البانی حسن دانسته است ] .

8- راستگویی: ؛ رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم  می فرماید: ((  دوستدارترین سخن نزد من راست ترین آن است )) [ رواه البخاری ] .

9- روزه و نماز داود علیه السلا به خاطر فرموده رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم : ((بهترین نماز، نزد الله، نماز داوود - علیه السلام - و بهترین روزه، نزد الله، روزه داوود - علیه السلام - است. ایشان تا نصف شب، می خوابید و یک سوم آنرا بیدار می ماند و (نماز می خواند). و بعد از آن ، یک ششم دیگر را دوباره می خوابید. و یک روز، روزه می گرفت و یک روز، می خورد)) [ متفق علیه ] .

10-  زیاد بودن دست ها  در غذا؛  به خاطر فرموده رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم: (( دوستدارترین إذا ها نزد الله متعال آن است که در آن دست های زیادی باشد)) [ابن حبان روایت کرده و البانی حسن دانسته است] .

11- گفتن سبحان الله وبحمده ؛ چون رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم: فرموده : ((  دوستدارترین سخن نزد الله که بنده اش بگوید سبحان الله وبحمده )) [ رواه مسلم ] .

12-سخن: سبحان الله ، والحمد لله ، ولا إله إلا الله ، والله أکبر ؛ رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است: (( محبوبترین سخنان نزد الله چهار تاهستند: سبحان الله ، والحمد لله ، ولا إله إلا الله ، والله أکبر . به تو ضرری نمی رساند با هر کدام شروع کنی )) [ رواه مسلم ] .

13- اخلاق نیکو ؛ به خاطر فرموده رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم: (( محبوبترین بندگان الله نزد الله خوش اخلاق ترین آنهاست)) [طبرانی روایت نموده و البانی صحیح دانسته است ] .

14- نامگذاری به عبدالله و عبدالرحمن به خاطر فرموده رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم: (( بهترین اسم ها نزد الله عبدالله وعبدالرحمن هستند )) [ رواه مسلم ] .

15-  نفع رسانده به مردم و آنان را خوشحال نمودن و برداشتن مشکلات از آنان، ادای دین ، غذا دادن گرسنه: چون رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است: ((  دوستدارترین مردم  در نزد الله کسی است که برای مردم سودمندتر باشد ، و دوستدارترین  کارها نزد الله عزوجل  خوشحال نمودن مسلمان   و یا برداشتن مشکلات ا ز او است ، یا اینکه قرضش را بدهی و یا گرسنه گی اش را برطرف سازی )) [ابن أبی الدنیا روایت نموده و البانی حسن دانسته است] .